Balans in de boekenwereld

harmonieHet gaat allemaal om balans. Dat is wat ik denk als ik het antwoord op mijn mail aan schrijver en spreker Richard Engelfriet lees. Ooit schreef Richard in zijn boek ‘Passie’, over mij als ondernemer. Ik was het alweer bijna vergeten tot ik hem gisteren op twitter weer eens tegenkwam. Ik ontdekte dat hij een superleuk nieuw boek heeft geschreven, ZO SIMPEL KAN HET ZIJN genaamd. En ik zag dat zijn ebook precies dezelfde prijs had als zijn papieren boek. Huh?

Het wekte mijn nieuwsgierigheid. Afgelopen week had ik een gesprek met de clusteruitgeverij bij wie ik me aangesloten heb en die ervoor gaat zorgen dat mijn boeken straks bij BOL en alle boekwinkels bestelbaar zijn. Zijn idee was om de prijs van het ebook juist extra laag te houden, 4,99, zodat mensen niet in de verleiding zouden komen om het boek te kraken en illegaal te verspreiden. Ik kon zijn gedachtengang volgen, en om een groot publiek te kunnen bereiken was dit misschien wel de beste optie. Maar ergens knaagde een stemmetje in mij.

Had ik juist niet gekozen om een boek in eigen beheer uit te brengen omdat ik de marge voor mij als schrijver via een uitgeverij niet in verhouding vond tot de investering die ik gedaan had? Al die uren, al die schrijfweken, al die processen, mijn schrijfcoach… De 10% die je als schrijver overhoudt aan royalties zijn voor mijn gevoel dan ook niet in balans. In eigen beheer dan maar.

Maar ook dan kom je er achter dat om in de grote buitenwereld terecht te kunnen, je niet om Centraal Boekhuis heen kunt, er een heleboel bij komt kijken wat ook weer tijd en geld kost en dat de boekhandels ook nog 30 tot 40% van je omzet nemen. Daar ga je dan met al je investeringen.

Tot ik zag wat Richard gedaan had. Ja, ik weet sommige mensen zweren bij ebooks en ereaders. Ze willen niet meer anders en zeker niet als ze op vakantie gaan. Alles staat er op, niks geen gesjouw meer met stapels boeken! Ik vroeg Richard naar zijn filosofie van zijn prijs. En dit was zijn SIMPELE antwoord:

”Volgens mij is het heel simpel: geef nooit korting. Ik kan je het boek met deze titel van Jos Burgers van harte aanbevelen 😉 Als je een ebook aanbiedt voor 5 euro, en het fysieke voor 15, doe je net alsof het drukken 10 euro kost. De echte kosten zijn natuurlijk de uren van de auteur, daar maakt de drukprijs niets voor uit.”

Mijn hart zegt JA tegen het antwoord van Richard. 4,99 en mezelf nu al in de uitverkoop doen nog voordat het boek een succes is? Nooit. Het universum steunt me vandaag in mijn besluit, zie onderstaand engelenkaartje. Door de prijs van het ebook hetzelfde te houden als het fysieke boek, komt er voor mij als schrijver balans in mijn investeringen. Dit is wat ik waard ben.  Zo simpel kan het zijn

 

Reacties

  1. Sja, ik ben natuurlijk een eigenwijze dondersteen. De manier waarop ik mijn marketingstrategie neerzet is door mezelf in te lichten met informatie, en met behulp van het universum en wat zij me in het oor fluisteren via de taal van mijn lichaam dat aangesloten is op het grotere geheel. Dat is een taal die nog niet zoveel mensen spreken. Hoeft ook niet. Als ik het maar begrijp en weet waarom ik doe wat ik doe. Uiteindelijk loop ik als schrijver en ondernemer uiteindelijk het risico. Maar het allerbelangrijkste is: ik geloof in wat ik doe en het moet goed voelen voor mij! Het uitgeversvak en de boekenwereld is al jaren in beweging en velen vallen om. Doordat ze te hoge prijzen vragen? Ik geloof het niet. Juist omdat de marges voor alle partijen misschien zo laag zijn. De consument bepaalt uiteindelijk wat iets hen waard is. Ik geloof ik de wet van aantrekkingskracht. Dat de vele positieve reacties die ik krijg op De vreemdganger, de weg naar de grote buitenwereld uiteindelijk vinden. Aan mij om mijn boeken kenbaar te maken aan de wereld. Dat is waar ik me de komende tijd op richt. Want ik weet dat ik iets unieks heb te bieden met de combinatie van De vreemdganger en De gedeelde man waarbij de hoofdpersonen parallelle levens leiden en waarbij de boeken anders aflopen door de verschillende keuzes van de hoofdpersonen. Vreemdgaan of het thuis opengooien? Wat zou er gebeurd zijn als je anders had gekozen. Wie van die 50% van de mensen die ooit is vreemdgegaan wil dat nu niet weten? 😉

  2. Hoi Leonie,
    Omdat er bij eboeken geen drukkosten aan te pas komen, zijn eboeken goedkoper als de fysieke uitgave van hetzelfde boek. Dat is ook logisch. De consument zal het niet pikken dat je dezelfde prijs hanteert. Daarnaast is het zo dat het CB en alle daarbij aangesloten platformen en wederverkopers eisen dat een eboek maximaal 80% van het papieren boek mag kosten. Met een verkoopprijs van € 4,99 kom je overigens in een populaire rubricering bij Bol.com terecht. In het uitgeefvak gaat het om de wet van de grote getallen 🙂
    Groetjes
    Han Peeters

  3. Nou, als Belgische spaar ik sowieso geld uit omdat ik met een e-book geen verzendkosten hoef te betalen. En al spreek ik tegen mijn eigen geldbeugel in, voor mij hoeft een e-book niet perse goedkoper dan een papieren boek. Al is het natuurlijk altijd mooi meegenomen als er een eurootje of twee minder voor moet betaald worden 🙂

Laat wat van je horen

*